onsdag 16 januari 2013

Tillväxtultraljud

Eftersom jag går på en privat barnmorskemottagning denna gången blir man erbjuden att göra ett tillväxtultraljud runt 32 fullgångna veckor. Man uppskattar hur stor bebisen är genom att mäta bebisens huvudomfång och magens storlek. När jag väntade Elsa gick jag på ett annat ställe och fick inte göra denna undersökning, lite synd för det hade varit kul att jämföra.
Den här lilla bebisen uppskattades väga ca 1800 gram, något under genomsnittet, men ändå normalt. Om hon fortsätter i samma takt kommer hon väga ca 3200 gram vid beräknad förlossning. Elsa vägde 3240, så det känns som att det kan stämma ganska bra.
Annars såg allt bra ut och vi kunde se en liten bebis som låg och sög på tummen.
Hon ligger redan nu med huvudet på rätt håll, vilket känns riktigt skönt att veta eftersom jag trott tvärtom och enligt läkaren brukar dom hålla sig på rätt håll tills det är dags att komma ut.
Något som också är riktigt positivt är att mitt hb äntligen börjat stiga igen. Nu slipper jag injektioner och verkar klara mig på mina järntabletter.
Efter vi varit hos barnmorskan köpte vi med oss semlor från Fahlmans hem till Björn och Erika och Elsa fick kolla in hundarna.












Posted using BlogPress from my iPhone

5 kommentarer:

  1. Koolt! Kul att den ser ut att må bra den oxå =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis på födelsedagen förresten :)
      Hoppas ni har det bra! Hade varit kul att ses nån gång snart. Hälsa frun din!

      Radera
  2. Vad skönt att allt såg bra ut på ultraljudet! Vad menar du med injektioner om järnet varit för lågt?! Jag skulle köpt Niferex för en vecka sedan men märker hur jag omedvetet skjuter upp det :/

    Vad gott med semlor! Är sjukt sugen på det för tillfället så det är tur ju ska ha det imorgon på jobb när vi uppvaktar en nybliven 60-åring :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom mitt hb sjönk trots järntabletter och speciellt om det går under 100 så kan man få järn i sprutform istället. Det är ju bra om man får upp järnet innan förlossningen så du har råd att förlora lite blod. Jag ökade ju dosen på mina niferex och har varit jättenoga med att ta dem tillsammans med c vitamin nu. Skönt att det har hjälpt!
      Hade du också lågt hb sist då?

      Radera
    2. Mitt låg på 59 och jag vill minnas att barnmorskan sa att man skulle äta järn om det var under 60 så det var på gränsen. Usch jag vill verkligen inte ha sprutor. Är nog dax att köpa dem där tabletterna nu även om jag drar mig... Magen brukar inte tacka en direkt :/

      Radera